REVIEW: TaxiWars – Artificial Horizon (★★★★)

Een frisse wandeling buiten je comfortzone doet van tijd tot tijd wonderen en kan je even helemaal door elkaar schudden – in de positieve zin van het woord. Die ervaring heb ik tenminste bij het luisteren van Artificial Horizon, het derde album van TaxiWars, waarop dEUS-zanger Tom Barman en saxofonist Robin Verheyen op onnavolgbare wijze rock en jazz combineren, met hompen hiphop en sterke beats.

De rokerige jazz van het eerste nummer Drop Shot zorgt voor die noire atmosfeer die vervolgens op Sharp Practice overloopt in soepele R&B. TaxiWars laat zich ook op deze plaat geen grenzen aanpraten en lijkt ten alle tijden op scherp te staan om een nummer een volledig andere richting op te sturen. De robotische stemmen op het titelnummer en de uitgelaten blaaspartijen op The Glare verklappen dat de band hun blik op oneindig heeft gezet op dit album. De swing wordt op Irritated Love onderbroken voor een breekbare pianoballad over het gebroken hart van Barman. Het is één van de weinige nummers waarop de rol van Verheyen tot een minimum wordt beperkt, want zijn sterke spel is op Infinity Cove weer terug op kracht met zijn korte, pinnige blaaswerk. They’ll Tell You You’ve Changed en On Day Three verleiden de luisteraar voor een laatste keer om de band te volgen in hun intiemere verhalen. De verdeling tussen de actievere jazznummers en momenten van melancholie komen zo redelijk tot een gelijke tussenstand, waar je wellicht had gehoopt dat de jazz/rock coalitie vaker een instrumentaal of in ieder geval een grootse climax had gehad. TaxiWars voelt op Artificial Horizon de vrijheid om verrassende dynamieken te ontwerpen, maar sluit zich net zo graag nog op in een kleine ruimte – want daar ligt nog steeds veel moois.

Luister van Artificial Horizon:

• Artificial Horizon
  • Irritated Love