REVIEW: The Brahms – Belise

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit
Share on email

Door: Jaap Smit

Nu de parallellen met Vampire Weekend al een tijdje uitgekauwd zijn, is het zaak voor The Brahms een tandje bij te zetten in de ladder naar permanente plek in de spotlights. Debuut Meraki gaf de Utrechters al vleugels met de singles She Moves, Golden en Homerun, en nu de band met twee 3FM-Award nominaties op zak door het leven gaat, kon de timing voor Belise niet beter.

The Brahms hebben goed door dat een plaat met ‘meer van hetzelfde’ zowel een daverend succes als een doodslag kan zijn. Het gebied daartussen blijft vaag, maar er wordt een comfortabele sweet spot gevonden. Netto wordt er een tikkeltje ingeleverd op de opzwepende ritmes, maar de nummers komen nog net zo warm en zomers over. Opener Royal introduceert een subtieler ritme en daarmee de algemene tendens van de plaat. Gelukkig weigert de band om hun nummers te laten domineren door één ritme. Ook wordt er weer gul geknutseld met dansbare hooks. Op zowel Feels Like Home als Jerusalem grijpen kromgetrokken gitaarpiekjes terug op die exotisch, bijna Caribische sfeermakers van Meraki.

De dikbelegde single Shoulder Blades rond af met prettige popritmes, een meezingrefrein op maat en opnieuw een fantastische blend van tikjes, toontjes en hoorbaar plezier. Het oog voor detail en de moeite voor zelfs de subtielste laagjes maken The Brahms misschien wel tot de leukste uitvinders van het land, of in ieder geval van komende zomer.

Luister van Belise:

  • Backseat
  • Jerusalem

Of lees dit