REVIEW: The Great Communicators – Lucky Horse

Door: Claire Poel

De Haags-Amsterdamse band The Great Communicators is een redelijk nieuwe naam in het Nederlandse muzieklandschap. Op 23 september kwam hun album Lucky Horse uit, vol met nonchalante dromerige indiepop die de zon zal laten schijnen op de aankomende depressieve herfstdagen.

De band, vijf man en één vrouw sterk, levert met Lucky Horse een album af dat geknipt is voor iedere roadtrip. De lichtvoetige indiemuziek laat je dromen over lange autoritten door bossen en langs kustlijnen. “Muziek met de nonchalante, quirky charme van college rock,” zo beschrijft de band hun muziek zelf. De lead-microfoon wordt gedeeld door Arend Dijkstra en Gaia Slotboom, wiens stemmen moeiteloos samensmelten op een manier die een beetje aan het Britse duo Oh Wonder doet denken. Maar in tegenstelling tot Oh Wonder, durven Arend en Gaia zich ook los van elkaar te bewegen en voert in bepaalde nummers één van de twee de duidelijke boventoon.

Is het album perfect? Bijna. Aan de balans in het album kan nog gewerkt worden. Het begint met een viertal vrolijke liedjes waarop je door de kamer wil dansen in je onderbroek. Daarna schiet het album opeens in een donkerdere sfeer. Bij de nummers Strains en Magic coat is de lichtvoetigheid weer even terug, maar de plaat sluit toch wat duister af. Het verschil in sfeer tussen de nummers is groot, maar Lucky Horse is dan ook een debuutalbum. Aan de verhoudingen valt dus nog wel wat te schaven in de toekomst.

“We hebben allemaal kutbaantjes om dit te kunnen doen,” zei zanger Arend in de ochtendshow van Giel Beelen. En dat, jongens en meisjes, is nou eenmaal het lot van jonge Nederlandse bandjes. Het laat zien hoeveel The Great Communicators over heeft voor de muziek die ze maken. Dit is een band waar we nog veel meer van gaan horen, maar tot die tijd dansen we nog even een rondje door de kamer op Lucky Horse.

Luister van Lucky Horse:

• Motion
  • Old Car