REVIEW: The Murder Capital – When I Have Fears (★★★½)

Naar verluid deelde The Murder Capital een oefenruimte met Dubliner stadsgenoten Fontaines D.C., die eerder dit jaar al flinke stappen over de grens maakten. Het succes van hun stadsgenoten zorgde voor een “fire under our arse”, zoals frontman James McGovern in een interview vertelde. De dreigende en koppige postpunk wist al snel de tongen los te maken in het vasteland en wordt dit najaar toepasselijk opgevolgd door een tournee. Op het debuutalbum When I Have Fears laat de band duidelijk merken dat de band zich op dit eerste hoofdstuk laat meeslepen door een mengsel van verbittering, teneur en uitputting.

The Murder Capital is geen band van hitjes. De manier waarop de nummers op When I Have Fears in elkaar gedraaid zijn lijken niks te geven om een kop of staart, maar vertegenwoordigen allemaal een smaak van chaos, of dat nou in koele, dreigende nummers is (More Is Less, Feeling Fades) of waar de verslagenheid vanaf spat (On Twisted Ground). Het openingsnummer For Everything neemt je in een bloedgang al mee langs een boos gitaar-spectrum om je te laten weten dat er een zwart gat opent waarin de band een bleek wereldbeeld opdient. When I Have Fears is een schilderij dat bestaat uit eenzaamheid, het ‘ongiftigen’ van de jonge geest en de opmerkelijke relatie tussen pijn en vrijheid. Dat laatste hoor je terug op het tweeluik Slowdance I en II, een meeslepende klaagzang waarin je à la The Stone Roses je flink kan verliezen in de mistige postpunk en onberekenbaar gitaarwerk. When I Have Fears is bewijsstuk B dat Dublin een aantal interessante denkers herbergt die voor duizelingwekkend intrigerende platen zorgen. The Murder Capital danst door een bleke chaos die je langer in z’n greep kan houden dan je wilt – en dat is zeker iets goeds.

Luister van When I Have Fears:

• More Is Less
  • On Twisted Grounds