REVIEW: Weezer – Van Weezer (★★★½)

De stoffige orkest-sweater van Weezer is uitgetrokken en heeft op Van Weezer plaats gemaakt voor een jasje van glam-rock en hairmetal à la Van Halen en Bon Jovi. Hier en daar knelt deze variant van de band, maar onder de vet aangezette ’80’s sound schuilt een prima vermakelijke plaat.

Het is op z’n minst een wereld van verschil te noemen; waar Weezer een paar maanden geleden met OK Human hun tenen in de wereld van opgeblazen orkesten dipte, strooit de band nu wannabe stadion-anthems en grootse refreinen. Van Weezer is op en top ‘Weezer being Weezer’ en dat is altijd lachen, maar waar OK Human muzikaal echt inventief uit de hoek kwam, gaan de noviteitjes dit keer niet verder dan cheesy handclaps in de intro, tollende hammer-on gitaarlicks en wat vaker een schelle metal-onderlaag. Gum dat weg en wat je overhoudt is een album waarop de band weer ‘gewoon’ hard rockt en bijna nergens teleurstelt. Ja, de teksten zijn bij vlagen tenenkrommend simpel en ongemakkelijk, maar inmiddels ook zo’n traditie dat we dat voor lief nemen. Het is vooral het ‘glamrock’-geintje wat op den duur stoort. De albumtitel, het artwork en alle visuele ondersteuning; het gilt net iets te hard en goedkoop, terwijl Van Weezer echt goede nummers heeft. De anthems aan het begin van de plaat (All The Good Ones, I Need Some Of That) maken vaart en weten op hun eigen manier die stadion-atmosfeer te vangen. De vage uitglijder Blue Dream daargelaten horen we op 1 More Hit de band in topvorm, om even later op Sheila Can Do It iets van de Buddy Holly-glorie terug te horen. Wie zich met OK Human stoorde aan de weinige gitaren kan met Van Weezer z’n hart naar lieve lust ophalen; Rivers Cuomo en Brian Bell werken resoluut een meterslange lijst van (voorspelbare) gitaartrucs af, maar de herkenbare Weezer-loopjes en netjes afgeronde melodieën maken Van Weezer een onmiskenbare Weezer-plaat. OK Human was in z’n eigen recht een heerlijk album, maar Van Weezer is Weezer’s beste gitaarplaat sinds The White Album.

Luister van Van Weezer:

• All The Good Ones
  • I Need Some Of That