REVIEW: With Confidence – Better Weather

Dankzij 5 Seconds Of Summer zullen we de komende tien jaar alle Australische poppunk-bands meten aan hun succes. Geen wonder dat het leek alsof zij de deur open trapten voor hun muzikale jongere broertjes uit Sydney van With Confidence. Toch lijken de paden van de twee bands niet zo parallel te lopen.

Zo was de échte doorbraak van With Confidence het tekenen bij Hopeless Records in plaats van het touren met een andere grote artiest, zoals 5 Seconds Of Summer deed met One Direction. En heel gek is dat niet, want in tegenstelling tot 5SOS klinkt With Confidence niet als een plastic hybride tussen gezellige pop en instappunk. De eerste paar EP’s en singles lieten al horen dat er écht gescheurd mag worden en waar nodig een flinke schreeuwkeel wordt gebruikt. Debuutplaat Better Weather stijgt dit jaar op met de singles We’ll Be Okay, Higher en Keeper, waar met de eerste het valse imago van een zoete band werd geschapen, dat met de andere twee weer netjes recht werd getrokken. Laat je niet misleiden door je eerste indrukken, want deze jongens hebben het razend goed door.

Dikwijls (en geheel terecht) gelabeld als de nieuwe telg in de Blink-182 bloedlijn, pakt With Confidence het slim aan met punktracks die niet te easy/cheesy klinken. Zowel explosief, ingetogen als briljant catchy bakt With Confidence een stijl die klinkt als een mix van Blink, All Time Low en As It Is. Openingstrack Voldemort levert geen half werk en introduceert de tempowisselingen tussen couplet/refrein, die we later ook tegenkomen op Gravity. Zanger Jayden is de perfecte man for the job, die z’n stem net stevig genoeg in kan zetten en af en toe kan vertrouwen op een krachtige kreet. Op Keeper en Dinner Bell horen we ook gitarist Inigo, die prima meekomt met Jayden, en voor wat welkome afwisseling zorgt.

Wat betreft de obligatoire rustigere nummers wil With Confidence zich niet toeleggen op volledige ballads. Keys, Gravity en Waterfall hebben hun mellow stukjes, maar laten de poppunk absoluut gelden. Long Night is het enige nummer waarop Jayden solo (net als zijn vroege YouTube-dagen) een pianoballad speelt. Vooral hieruit blijkt dat de lat hoog ligt, want de sound (incl. iets wat op een voorzichtige hook lijkt) vormt zich knap genoeg volledig naar de andere nummers.

Na jaren van EP’tjes en veel tourervaring met oa. The Maine, As It Is en You Me At Six is dit het juiste moment om alle inspiratie te bundelen op Better Weather. In tien nummers laten de Australiërs zien dat het genre is doorgesijpeld naar hun DNA. Onvoorspelbare en slim ontworpen rocksongs maken Better Weather een knaldebuut met een hoop toekomstperspectief voor With Confidence.

Luister van Better Weather:

• Voldemort
  • Keeper