REVIEW: Shady Records – SHADYXV

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit
Share on email

Shady Records, de platenmaatschappij die in 1999 opgericht is door Eminem en Paul Rosenberg, viert haar vijftien jarig bestaan met een dubbel cd album met een greep favoriete nummers en nieuw werk. Het label kwam in 2006 al met een soortgelijk album, The Re-Up. Hierop waren ook alle artiesten die ingeschreven waren bij Shady Records toentertijd, te horen. SHADYXV is na acht jaar nog steeds dezelfde magie, alleen dit keer met de nieuwe generatie rappers van het label. De eerste schijf met nieuw materiaal bevat tracks van voornamelijk Eminem, Slaughterhouse, Yelawolf en D12. Schijf twee bevat oude hits en favorieten van het label, waaronder Lose Yourself en In Da Club.

Om te beginnen behandel ik de eerste cd, deze bestaat uit dertien tracks (waarvan de laatste alleen voor Europese release is). Hieronder vind je de al eerder gedropte singles Guts Over Fear, Y’all Ready Know en Detroit Vs. Everybody, vier Eminem tracks en nog enkele andere tracks van Bad Meets Evil, Yelawolf en D12. Natuurlijk omdat Eminem de hoofdartiest is van dit album bijt hij het spits af met een solo track met weer zo’n rauwe gitaar rif en hard spittende lyrics. Hij laat zich dan ook duidelijk van zijn beste kant horen met multi-syllables en honderden synoniemen per minuut (een trend die hij ook dit album voort blijft zetten). Na wat van zijn eigen leven op de schop te hebben genomen vaart het album door in wat minder luchtig materiaal (waar we stiekem altijd op hopen): Psychopath Killer, Die Alone en Vegas laten de zieke en duistere kant van Shady Records met harde vlagen horen. Na dit eerste kwartier komen de singles Y’all Ready Know en Guts Over Fear langs die voor de harde kern fans misschien wat de ‘poppy’ kant bereiken. Gelukkig wordt dat gevoel je gauw ontnomen – Down van Yelawolf klinkt erg bouncy en sluit naadloos aan bij de daarop volgende track Bane van D12. De rapgroep waar Eminem mede deel van uitmaakt heeft er expres voor gekozen hun ‘geestelijke leider’ niet deel te laten nemen aan de track en mogen hiermee met trots worden gecategoriseerd onder ‘back from black’. Bane weerspiegelt namelijk de oude vertrouwde vibe van D12 (Devil’s Night) en daarmee de vernieuwde sound, helaas zonder de in 2006 doodgeschoten Proof. Deze eerste cd sluit af met een waardige Detroit Vs. Everybody (afgezien van de bonus track Till It’s Gone van Yelawolf). Hoewel Eminem en Royce Da 5’9′ de enige Shady Records artiesten zijn op deze single, mogen ook Big Sean, Danny Brown, Dej Loaf en Trick Trick niet ontbreken op deze onmisbare Detroit erende track. Hiermee is ook ieder typisch ‘Shady Records onderwerp’ gedekt en kan elke fan met een gerust hart de volgende cd in de speler stoppen.

Maar daar stopt het nog niet! Vele hits en favorieten van het label als Lose Yourself, My Band, Hammer Dance en I Get Money passeren de revue op deze tweede schijf. Je mist daardoor geen van de vele ‘superdikke’ songs die door de jaren heen zijn geproduceert door Shady Records. Als waardige afsluiter is er de demo versie van Lose Yourself, het alternatief op misschien wel de meest bekende rap track in de geschiedenis van hiphop.

Ik ratel inmiddels al te lang door over SHADYXV. Het mag gezegd worden; het is niet het allerbeste werk en een aantal tracks voelen aan alsof ze al een poosje op een stoffige plank hebben gelegen zonder een duidelijke bestemming. Er is geen duidelijke streep te leggen tussen alle tracks, maar ze smaken één voor één wel volmaakt. Voor fans en liefhebbers van de artiesten en/of Shady Records mag dit zeker niet ontbreken in je collectie; ik zal ‘m in ieder geval de komende weken op repeat hebben staan.

Luister van SHADYXV:

  • Bad Meets Evil – Vegas
  • D12 – Bane
  • Eminem – Fine Line
  • Skylar Grey, Eminem, Yelawolf – Twisted

 

Of lees dit