Stalley, wiens echte naam Kyle Myricks is, mag zich de eigenaar noemen van zijn debuutalbum Ohio Eerder werk als Going Ape en MadStalley: The Autobiography mochten zich nog categoriseren onder ‘mixtapes’ en hebben sinds 2008 geleid tot dit sinds 2012 opgenomen materiaal; veel woorden mogen vuil gemaakt worden maar nemen niet weg dat een debuutalbum kraakt of staat. Stalley hoeft in ieder geval niet te twijfelen aan het hulp dat hij heeft gekregen met featurings als onder andere Rick Ross en De La Soul. Eerdere singels die hij al uitbracht waren Always Into Something, Jackin’ Chevys en One More Shot.
Zoals ik al zei, een debuutalbum kraakt of staat. Bij de eerste kik van dit album staat men al klaar met een mening en ik ben dan ook zeker geen uitzondering. Met dat gezegd komen de eerste klanken van de spits afbijtende track Welcome To O.H.I.O. als een bekende smaak, maar stuurt dat na een paar keer kauwen wat bij naar een nieuwe richting. “Watch me turn nothing into something”, aldus de rapper. Deze klinken als geloofwaardige woorden maar verliezen enkele vingers grip na de eerste aantal tracks als Problems, Boomin en System on Loud. Dit soort tracks die ik graag ‘kwantiteit boven kwaliteit’ noem mogen worden ge-fast-forward. De boodschap is duidelijk, de bad-ass imago hoort er nu eenmaal bij, maar doen onder aan de singles die helaas wel langer onder de loep lijken zijn genomen. Dit gat tussen de ‘goede nummers’ en de ‘iets minder goede tracks’ lijken nog wat groot.
Dit straalt ook af op de lengte van het werk. Het gehele album duurt zo’n drie kwartier en alle nummers liggen rond de 3 à 4 minuten. Dit beperkt het meeste werk om goed tot zijn recht te komen en lijken zo nog wel eens te zijn afgeraffeld om maar weer gauw door te springen naar de volgende track.
Dit nadeel werkt daarentegen ook in zijn voordeel: De tracks blijven compact en belemmeren Stalley niet in wat hij te zeggen heeft per track. Uitknijpen van onderwerpen blijft dan ook uit en de algemene ‘Southern Trash’ sound is duidelijk overal te horen. Dit wisselt zich dan af met wat algemeen pochen – zoals ik net zei -, maar dat trekt de algehele kwaliteit niet omlaag (iedereen heeft zo z’n momentje).
Stalley laat een klassiek voorbeeld zien van een debuutalbum. Niet te gek, niet over de top, dicht bij zichzelf met puntjes hiphop ego; degelijk en all-round. Er klinken her en der duidelijke punten van verbetering en de taart wordt nog wel eens oneven gesneden, toch klinkt er onder deze dikke huid een nog diepere ziel die na wat graven ooit aan het licht zal komen. Volgend album hopelijk met nieuwe frisse ideeën en een sterkere uitgesproken stijl. Tot die tijd hebben we Ohio als een goed begin.
Luister van Ohio:
- Free
- Navajo Drugs ft. De La Soul
Abonneer je op de LLUID Spotify Playlist om direct te luisteren!